Budowa marki

Kiedy myślałem ze znam już wszystkie odpowiedzi na temat marki, rynek zmienił pytania.

marketingPrzez lata, podczas konferencji, sesji, spotkań, dyskutowałem ze swymi marketingowymi partnerami kwestie tożsamości marki, propozycji marki, pozycjonowaniu marki, terytorium marki i wszystko co związane z marką, na tworzącym się polskim rynku, wydawało się ważne.

Doświadczenia z innych krajów, wspierane doświadczeniem międzynarodowych autorytetów ( Kotler, Kapferer, Trout, Ries, Grant) usiłowałem adaptować do lokalnych realiów.

I kiedy już byłem pewien że mam to ( o ile to można mieć ) i znam odpowiedzi na ważne pytania, rynek, ni stąd ni zowąd, radykalnie zmienił pytania.

Szybki rozwój handlu nowoczesnego, koncept marki własnej, sukces dyskontów i przede wszystkim internet, sprawiły że moja wiedza i doświadczenie, stały się tylko w połowie użyteczne.

Niektórzy z moich kolegów wierzyli że nowa rzeczywistość tak szybko jak przyszła, szybko pójdzie, nie poszła, a oni wierzą nadal.
Inni swe doświadczenie uznali za „old schoolowy” bagaż i rozpoczęli od początku, z czystą onlinową kartą.

Ja zaś, w codziennej pracy z markami, łączę doświadczenia z dawnych czasów z nową nieustannie zmieniającą się rzeczywistością.

Mniej teoretyzuję, a bardziej praktycznie staram się markę przybliżać konsumentom. Dawna, użyteczna teoria, nie jest już przedmiotem debaty a jej fundamentem.

Zmienił się model budowy marek, zmieniły się determinujące ten model realia, ale fundamentalna znajomość archetypicznych korzeni marek, psychologicznych mechanizmów wpływających na język jakim przemawiają, socjologicznego kontekstu ich funkcjonowania, pozostała.

Uważam, że dziś wiedza ta, jest ważniejsza niż kiedykolwiek, dla klientów, konsumentów i samych marek.

Bo nikt z nas zajmujących się markami, nie chce by odchodzący wzorzec budowy marek oparty o przewidywalne emocje i aspiracyjny lifestyle , zastąpiony został wielkim onlinowym krzykiem, kup mnie, jestem tego warta.

O łączeniu fundamentalnej wiedzy na temat budowy marek ( nie mylić ze starymi modelami marek tych tworzenia ) w nowej rzeczywistości, o nowej roli marki, o nowych sposobach budowania marek, odnosząc się do przykładów z całego świata, będę się z Wami dzielił w swych publikacjach.

Posted in Uncategorized and tagged , .